Alla inlägg den 3 augusti 2009

Av The Raz - 3 augusti 2009 17:57

Fortsätter men berättalse från igår om Emmabodafestivalen. När jag efter att under onsdagen gått från att bada i pengar till att va luspank (jag slängde en 20-lapp på backen som jag rullade över och lyckades förstöra mitt kontokort när detta skedde) så va de bara att vänta in torsdgaen då banden startade.


Torsdga!!!!

Name the pet invigde festivalen som första spelning på ängenscenen. Det lät trevligare och roligare än på de ljudinspelningar jag hört men svårt att säga nåt mer då jag va ganska kort tid på spelningen. Om jag som planerat lyckas ta mig till Popaganda så kommer jag ge de ett nytt försök då (och kommer antagligen igen missa större delen av spelningen). De bestående intrycket var att hon dansade som Kim Wilde på 80-talet.


Jonathan Johansson följde upp på skogenscenen och bandet tiggde cigg av funktionärerna innan spelningen. Som väntat lät de bra men som väntat så tenderar deras låtar också att låta ganska likadant (kan va så att jag behöver lyssna in mig mer). Då jag satt bakom scenen så såg jag inte så mycket av själva spelningen men ljuden som kom därifrån var trevliga. Att de avslutade med Bruce Springsteens Dancing in the dark som extranummer var aningen oväntat men gav mig möjligheten att bakom scen dansa den sjukt hårda Bruce-dansen med en imaginör Courtney Cox.


Parken missade jag vilket också är något jag får rätta till om jag tar mig till årets popaganda. Däremot såg jag dem senare på dagen dansandes till Bob Hund.


Skansros spelade härnäst på skogenscenen. De sög. Mesig gubbpopjazz som nästan lockade fram jazzfingret. Däremot va de lite roligt när två killar hade smygit in i deras bil under spelningen och lyckades skrämma en i bandet när de sjukt packade trillade ut ur bakluckan.


Nästa band jag tvingades se va Dead by april. Jag får dock erkänna att de är lite småkul att faktiskt va tvungen att lyssna på band som scenjobbare. Man får se band man aldrig annars skulle se och samtidigt får man se hur de beter sig bakom scenen (kan tillägga att de flesta banden är sjukt trevliga eller gör sitt bästa för att inte mräkas till de ska upp på scenen och spela). Dead by april är ett formstöpt emorockband som ser extremt stylade ut och oftast syns på NRJfestivaler och liknande tillställningar riggade av kommersiell radio.På scen såg de ut som ett band som spelade tuffa men egentligen mest av allt väntade på att bli påkomna som ganska mesiga. Men de va trevliga och gjorde sitt bästa för att få igång publiken.


Efter det slutade mitt jobbarpass och de eviga gisslet som alltid dyker upp på festival visade sig. Jag ville gå på Kap bambino men hela tiden så var man tvungen att vänta på nån annan som skulle dit eller nåt liknande vilket ledde till att jag missade större delen av spelninge. Eftersom jag då inte var full så gjorde man ju ännu inte som brukligt vilket är att gå när fan man vill och leta upp de sega jävlarna man måste vänta på senare. Som tur var han jag trots allt se andra hälften av spelningen vilket fick mig att bli sur på alla som fördröjt mig då de va sjukt bra. De såg typsikt franska ut, Orion med svart stripigt hår, mustasch och läderjacka som verkar va den klassiska looken för franska electroband Och Martialsåg även hon typiskt fransk electro ut med trasiga nätstrupor och sliten jeansjacka. Får ni tilfälle att se dem gör itne som jag och vänta på era vänner utan se til att gå så fort ni kan.


På bob hund kunde man i stort sett se alla svenska band som spelat under dagen om man tittade runt lite. Som vanligt är bob hund alltid bra och deras lägsta nivå ligger långt över högsta nivån av många andra svenska band. Tyvärr var de denna gången en av deras sämre spelningar då hälften av låtarna var från nya skivan (visst, så blir de alltid) och Tomas kändes inte riktigt så inspirerad som han brukar va. Fortfarande var de som sagt bra. Jag fick äntligen möjlighet och dansa lite och jag lyckades få mig mig nästan en hel flaska så kallad frukostgrogg (även kallad screwdriver i 1,5liter petflaska).


Torsdagen va helt galen packad med band och nästa projekt var att ta sig till Detektivbyrån. Då man nu var packad och också sett dem tidigare hade jag inte så bråttom men lyckades ta mig dit innan de va slut. Ångrar att jag inte va där tidigare då de faktiskt körde på riktigt bra och dansant. Folket dansade sig svettiga till detektivbyrån och även jag ingick i denna svettiga massa. De körde ett helt galet bra avslutningsmedley som innehöll allt från den klassiske Lambada till Popcorn. Musikmedleyn är annars oftast förknippade med artister som Pernilla Wahlgren och Rhapsody in Rock så jag är mycket imponerad över att de vågade på isg denna föraktade musikföreteelse och än mer imponerad över att de faktiskt gjorde de bra. Mycket fint.


Kvällen fortsatte med 2manyDj's, Boys noize och The Bloody Beetroots. 2manyDj'S körde ett helt galet bra set och hela ängen dansade och återigen var jag inkluderad. Då jag nu va ganska packad har jag inte riktigt tydligt intryck av resten av kvällen men tror jag även besökte kvällens sista akter Boys Noize och Bloody Beetroots även om de var i korta stunder endast.


Avrundar här och fortsätter med resterande dagar senare.


/the po

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards