Alla inlägg under juni 2009

Av The Raz - 30 juni 2009 23:28

Det enda jag har skrivit om här hittills är schlager, något jag finner en aning genant. Egentligen är jag inte schlagernörd alls. Boknörd kan jag däremot erkänna mig som, och tänkte komma med ett lästips inför lata dagar i hängmattan eller halvdygnslånga festivalbussresor.


Den brittiske författaren Tony Parsons beskriver i sin bok Saker vi kunde berätta ett par hektiska augustidygn 1977. Läsaren får omväxlande följa tre olika musikskribenter på heta musiktidskriften The Paper som alla utkämpar sitt eget känslomässiga krig. Ray måste mirakulöst hitta John Lennon någonstans i London för att inte bli av med sitt jobb, Leon vill stå på barrikaderna men förälskar sig i discomusiken och Terry tror att han förlorar sin undersköna flickvän till rockstjärnan Dag Wood. Förvecklingarna är lite brittiskt torra men ytterst underhållande, och för oss som inte ens var påtänkta när punken regerade och Elvis dog är den ett fascinerande tidsdokument. Sen hade förstås några av de mest ingående skildrade drogscenerna kunnat få en lite mindre roll i boken, även om det är väldigt roande när Terry mortlar C-vitamintabletter och försöker sniffa dem.


Om du vill ha drogromantik och rockmusik utan att behöva bo i tält på en småländsk åker är Saker vi kunde berätta det självklara valet i sommar. /Emma

Av The Raz - 30 juni 2009 15:57

Nu drar jag iväg till Arvika några dagar, återkommer med en rapport därifrån i slutet av veckan. Trevlig sommar. /Raz

Av The Raz - 30 juni 2009 07:43

Som vi alla vet från VoxPops glansdagar har varje lista med självaktning bubblare. Låtar som skulle kunna slå sig på listan i framtiden. Eftersom schlagertoppen inte vill vara sämre har även denna lista en bubblare.


Bespotta mig ni, om det är det ni vill, men listans bubblare är Alexander Rybak med låten Fairytale, vinnare av årets upplaga av Eurovision Song Contest. Norrmannens låt är medryckande och glad och han har fått cirka 90% av alla europeiska kvinnor mellan 10 och 100 på fall bara genom att le gulligt och sjunga en sång om olycklig kärlek, samtidigt som han spelar väldigt inspirerat på sin fiol till. Det känns lite som att det är råttfångaren från Hameln som är ute, då han skulle kunna få med sig denna hop kvinnor var han vill, när han vill. Låtens hållbarhet är inte testad över tid ännu, och därför förtjänar den inte en plats på själva listan. /Emma



Av The Raz - 29 juni 2009 10:07

Tenderlions härstammar från det soliga Californien och spelar solig dansmusik, såpass mycket mera vet jag inte, men vad spelar det för roll. Det svänger ju.


Michael Jackson verkar annars dominera webben och musikbloggarna totalt just nu. På sajten Hype machine som listar bloggarnas musik så leder han ganska ohotat just nu.


Några få dagar kvar till Arvikafestivalen, det spås 30-gradig värme. Jag känner mig gammal och fasar redan för att dö av värmeslag i ett lerigt tält. Men men, fin musik blir det i alla fall, och det är ju huvudsaken.  /Raz


Tenderlions-Karate Chop

Av The Raz - 28 juni 2009 15:15

Jag tänkte i banorna att de är få som i dagsläget missat Empire of the Sun (denna australiensiska musikexport som fått folk att inse att Australien har mer att erbjuda än Kylie Minogue och Crocodile Dundee) men inte så många som antagligen vet vilken bakgrund killarna i bandet har då detta inte på nåt sätt är deras första band. Denna ena är Luke Steele från Sleepy Jackson (killen som oftaast står längst fram i deras videos) och den andra är Nick Littlemore som står bakom namnet Pnau (det är den andra killen av dem). Just därför tänkte jag slänga in en fin liten låt av Pnau i form av låten Embrace där han har hjälp av sin kamrat Ladyhawke.

Lite som sensmoral till detta inlägg vill jag också tillägga att det ofta är värt besväret att kolla upp i vilka konstellationer de från nya band som ni gillar har förekommit i tidigare.


/the po



Av The Raz - 27 juni 2009 21:37

Hur firar vi bättre att det är lördag kväll än att tillkännage den bästa schlagerlåten på den här sidan millennieskiftet? Öl och dans och sånt där har inte en chans när de tävlar mot schlager. Hur som haver. På första plats återfinns en riktig pärla från förra årets vinnarland, Ryssland. År 2001 i Köpenhamn framförde det alternativa rockbandet Mumiy Troll sitt suggestiva och desperationsdrypande mästerverk Lady Alpine Blue och tog Ryssland till en av landets förhållandevis få topp-10-placeringar. Det har fortfarande inte kommit någon låt som ens är i närheten av att vara ett lika mustigt slag i magen som denna, låt er inte luras av en första lyssning. Efter 10, 20 eller 570 lyssningar kommer ni vara fast ni också. /Emma



LBA

Av The Raz - 27 juni 2009 10:28

Slänger in ett tips om  de ytterst trevliga bandet Little Big Adventure som genom sitt namn gör en flirt till de gamla tv-spelens värld vilket är något som är en svaghet för mig ungefär lika stor som min fallenhet för att använda parenteser alldeles för ofta. Little Big Adventure släptte nyligen en EP på den svenska labeln labrador namgiven efter deras låt hateful eyes.

Deras musik tillhör den lugna trevliga sorten som använder sig av en gammal casiosynth och trummaskiner som redan va föråldrade på 80-talet (det vill säga att de använder bra grejer). Ett perfekt band för de som tidigare lyssnat till t ex Casiotone for the painfully alone eller Action biker.

Kolla in deras myspace

http://www.myspace.com/littlebigadventure

eller deras egna sida där man också kan ladda ner en hel del av deras låtar

http://littlebigadventure.se/


/the po


Little big andventure - I want to be a villain too

Av The Raz - 26 juni 2009 23:56



Som det ter sig ikväll så tänkte jag att de fanns lite mer som kunde va värt att nämna här på det som i folkmun  kallas internet men i världhistorien även kallats the world wide web (ni kan se hyllningen till detta fenomen här vilket också går i det tidigare nämnda schlagertema http://www.youtube.com/watch?v=9hXkYG0KmcE ). Då jag kan skvätta musikpärlor från mig som mjölken skvätter från det överfyllda och uppspända ljuvret på en frustrerad ko på grönbete (som är frustrerad just på grund av att den inte mjölkats när dess ljuver är så fullt!) så är de ju aldrig fel att man delar med sig.

Därför har jag slängt in Wavves med låten I'm so bored och passar på att ge ett dubbeltips genom att berätta att de även finns en cover på denna låten genomförd av det mycket trevliga bandet Anamanaguchi  som ni hittar här http://anamanaguchi.muxtape.com/ vilka spelar en musik för er som verkligen vill att låtarna till era gamla spel var lite dansvänligare (jag syftar då på era gamla konsol-spel till t ex Commodore, NES, Sega osv, det rör sig alltså inte om monopol, det är ingen musik i monopol, det är ett brädspel).

Musikvideon till låten är inte officiell utan bara de första jag hittade på youtube.


/the po

Ovido - Quiz & Flashcards